Of die in het geniep naar booking.com gaat kijken om te checken waar en aan welk tarief er nog kamers te vinden zijn, mooi en overzichtelijk gepresenteerd bovendien. Als ik mijn omgeving moet geloven, ben ik de enige klant van booking.com die uit de meeting sector komt. Dus, Amsterdamse vrienden van booking.com, bij deze, jullie hebben hem gevonden. Bloemen noch kransen.

Het is ‘totally not done’ om booking.com binnen onze industrie wat lof toe te gooien, want ze maken onze markt totaal kapot wordt gezegd, ze halen onze marge naar beneden wordt geroepen, ze hebben veel teveel macht wordt met de vuist in de hoogte geschreeuwd! Ze zijn wel verdraaid goed bezig wordt zachtjes gefluisterd, we kunnen er onmogelijk om heen, wordt gemompeld, ze brengen toch verduiveld veel business aan wordt gedacht. En ik zwijg dan nog over de rest, om nog maar over het potentieel van Airbnb te zwijgen.

Onze meeting sector is in een lichtbak kijkend konijn aan het veranderen, kwijlend starend naar de slinkende commissies van hotels, vluchten en alle mogelijke logistieke aanverwanten. En als we trouwens niet opletten, gaan ze ons oppeuzelen, met pruimen en bruin bier, lang genoeg gestoofd (lekker trouwens, mijn grootmoeder kon konijn met pruimen als de beste klaarmaken).

Ik zie geen enkele oplossing in een ‘chasse patate*’ (*term uit het wielrennen, een wielrenner die, tijdens een achtervolging, zonder enig uitzicht op resultaat, toch maar blijft doortrappen).Vechten tegen ontwikkelingen die we toch niet kunnen tegen houden.

Ik zie vooral opportuniteiten en openingen om voor eens en altijd onze meerwaarde als sector te vermarkten. Ja, we hebben een knowhow die veel verder reikt dan het inboeken van hotels, en ja we kunnen onze klanten advies geven van hoe ze hun meeting of congres kunnen laten groeien en ja, we kunnen een dienstverlening aanbieden die niet alleen via commissies dient aangerekend te worden. En ja, we zijn veel performanter dan we soms laten blijken uit onze fee.

Sinds een tijdje past SEAUTON dit principe toe, soms frustrerend, maar regelmatig met een mooi resultaat. We rekenen niet meer (volledig) op commissies, we rekenen onze knowhow aan in project-dagen, of het nu een pure logistieke opvolging is, het uitbouwen van nieuwe concepten, het vinden van innovatieve toepassingen of een strategische ondersteuning.
We spreken met open vizier met onze klanten, en zien bij heel wat klanten een goodwill om dit debat aan te gaan. We dagen onze eigen inwisselbaarheid uit en stellen ons zelfzeker op omtrent de meerwaarde die we bieden. Nog eens, met vallen en opstaan.

Maar afhangen van commissies die binnen een aantal jaren misschien totaal verdwenen zullen zijn, of vechten tegen nieuwe software-systemen die ons volledig buiten spel kunnen plaatsen, nope. Niet mijn stijl.

Tot volgende maand. Jan

Gerelateerde blogberichten

Ik overdrijf, tuurlijk overdrijf ik. Er zijn nog altijd bedrijven die incentives organiseren, voor eigen mensen of voor hun klanten. Lees verder
​Een ietwat melige blog dus deze keer. Het is dan ook niet voor niets de ‘kaarsjes-, cadeautjes-, belletjes- Mariah Carey- en brandend haardvuur-tijd van het jaar’. Lees verder