En dat heb ik het niet over die sprankelende onrustige
gevoelens die ongetwijfeld bij iedereen ongegeneerd de kop opduiken. De lente
doet soms rare dingen.
Neen, ik heb het over de oplevende economie.
De MICE-sector is conjunctuurgevoelig, dat weten we
allemaal. Bedrijven die opeens, midden de week, op een verloren woensdag, zo
iets voor half vijf, alle meetings voor de rest van het jaar uitstellen of
carrément annuleren, daarmee zijn we vertrouwd, is eigen aan onze altijd
bewegende en jachtige professionele bestaan. Maar ook de wereldpolitiek speelt
ons parten, lokale problemen doen soms ganse continenten aan, bedrijven en
leuke groepen beslissen plots niet meer naar die bepaalde locatie af te reizen,
en dan in 1 beweging er onmiddellijk alle locaties binnen een straal van
duizend kilometers ook maar bij te nemen.
Economie wordt niet voor niets aan de universiteit onder de
humane wetenschappen gerekend, met exacte wetenschappen hebben de centen niets
te maken. Emotie, daar gaat het over, met angst meestal ook. En ik kan hier
niet beschrijven hoe zwaar het nu moet zijn voor onze collega’s in Istanbul, of
hoe onze meetingsvrienden in Brussel het voorbije jaar hebben moeten doorspartelen.
Maar nu voelt iedereen dus weer de vibe van heropleving. ‘We
hebben nog nooit zoveel aanvragen gekregen’, is de teneur. ‘Mensen worden de
terreur beu’, wordt door sommigen stellig geponeerd. ‘De economie doet het
prima’, wordt in de gazetten geschreven.
Ik ben akkoord, maar dit heeft niets met de laatste jaren te
maken, het is altijd zo geweest, we gaan altijd aanvragen blijven krijgen en
mensen gaan elkaar altijd willen blijven ontmoeten. We mogen alleen niet naïef
zijn om te denken dat goed draaiende multinationals opeens niet kunnen
beslissen om te saneren, dat de wereldpolitiek geen invloed kan hebben op onze
operationaliteit en dat de emotionele economie opeens zal veranderen in een
rationeel denkend wezen.
Wij, als Seauton, proberen hiermee pro-actief bezig te zijn.
Maar soms worden we toch nog op snelheid gepakt, het is een blijvend
aandachtspunt.
Ik wens iedereen een vruchtbare lente toe, maar probeer toch
vooral jullie contracten zo snel mogelijk getekend en de betalingen binnen te
krijgen.
Tot volgende maand,
Jan