Toen ik eind vorig jaar tijdens het ICCA-congres in Buenos Aires als spreker voor de healthcare-sessies was uitgenodigd, voelde ik al de avond voordien, tijdens de briefing met mijn collega-sprekers, een bepaalde spanning hangen.
Ethiek, regulatory, compliance (=volgen van regels), deontologie, the bribery-law,…., er hingen zwaarwichtige woorden in de lucht.

‘De farmaceutische industrie is niet meer zoals het vroeger was’, hoor ik te pas maar vooral te onpas. Budgetten zijn gehalveerd, alles moet goedkoper in naam van de perceptie, en sommigen denken zelfs dat ethisch organiseren samen valt met slechte hotels, afgrijselijke restaurants en ‘made-in-a-cheap-country-welcome-gifts’. Of nee, die welcome gifts mogen ook al helemaal niet meer, zelfs een pennetje van 0,21€ (btw inclusief), is ‘not-compliant’.

‘Best’, antwoord ik dan, ‘best dat het niet meer zoals vroeger is’, want houdbaar was dat niet. Ik huiver nog altijd als ik het woord plezierreisjes hoor vallen.
Ik vind het juist gezond en meer getuigen van lange termijn denken, dat we deze intense periode als meetingsindustrie doorworstelen. We moeten bovendien opgelucht zijn dat de overheid het nog toelaat dat de farmaceutische industrie hun stakeholders, de artsen en apothekers, überhaupt nog mag uitnodigen voor meetings en congressen. Met andere woorden, het zijn wij als industrie die niet de juiste antwoorden brengen, we blijven teveel in het kringetje van weleer achter onze eigen meetings-staart aanhollen. En nee, wij verkopen geen hotels, geen vluchten, geen meetingzaaltjes of beamers… dit zijn enkel de inwisselbare middelen. Het zijn de oplossingen waarnaar de klant op zoek is, die we moeten verkopen.

Eén van mijn eerste slides in Buenos Aires was een foto met een krijsende baby, ‘stop cyring like a little baby, think, and do something’, stond erop.
En ja, ik vind dat we moeten stoppen met zagen en klagen, maar vooral, ik vind dat het ook aan ons is, de meetingsindustrie, om mee met de farmaceutische industrie oplossingen aan te reiken.

De vraag naar educatie is groter dan ooit, de overvloed aan medische informatie, nieuwe studies, doorbraak-artikels… maakt dat congressen, seminaries en kleinere meetings meer dan ooit een antwoord kunnen bieden om de artsen en apothekers binnen dat oerwoud aan wetenschappelijke informatie te vormen en te begeleiden.
De toekomst voor ons ligt daar waar ze binnen de healthcare industry hoort te liggen, een professioneel georganiseerde kennisoverdracht. Het verspreiden via meetings, congressen of zelfs webinars, van pure, objectieve wetenschap.

‘Dont’ fight against compliance, embrace it’, was mijn laatste quote tijdens het afsluitend debat in Argentinië. Waarna we allen werden uitgenodigd voor een spectaculair diner met een even spectaculaire tango-show. Niemand kan ons tegen houden om zelf af en toe nog eens uit de band te springen.

Tot volgende maand.
Jan

© Travel Magazine
www.travel-magazine.be


Gerelateerde blogberichten

Als ik mijn omgeving moet geloven, ben ik de enige klant van booking.com die uit de meeting sector komt. Lees verder