Want ze hebben wel degelijk de 60.000 voetbaladepten en aanhangsels goed ontvangen. Toffe stad trouwens, Lyon, de juiste stads-investeringen, toffe sfeer, lekker eten, leuk, zelfs in de regen. En ik beweer al jaren dat Frankrijk het goed doet, niet alleen in Lyon, maar ook in Bordeaux is het leuk toeven, Rijsel is een ommetje waard, Metz schijnt hip te zijn, Marseille was voor mij de laatste aangename verrassing in de rij.

Maar ter zake.

Ik was er, een supporter met een ticket voor onze Duivels, in Lyon. En toeschouwer zijn van een massa-event is niet wat bovenaan mijn bucket-list staat, ik organiseer ze liever zelf. Maar het was wel boeiend voor één keer een braaf schaapje in de kudde der immer zingende rode duivels-vruchten te zijn (zonder pruik, zonder verf en zonder horens voor alle duidelijkheid, een mens moet zijn grenzen kennen, een zwart hemd was mijn uiterste limiet, eerder een zwart schaapje dus).

De vraag die altijd bij me opkomt bij dergelijke events is hoe wij als MICE-sector corporate groepen het best kunnen opvangen. Hoe VIP ben je als individueel als er 1.000 VIP-wachtenden vóór je in de rij en 1.000 VIP-duwers àchter je in de rij staan.

Het is simpel, de grote meerderheid van de zelf-verklaarde VIP-groepen zal altijd wat ontgoocheld zijn. Of zoals ze het in Beijing oplosten tijdens de Olympische Spelen in 2008 : ‘Super VIP-groep n° 2.593, follow me now please!’.

De oplossing is ook simpel; de verwachtingen juist zetten en binnen de issues van een massa-event oplossingen aanbieden via een doorgedreven voorbereiding, gevolgd door een nog betere voorbereiding, om te eindigen met nog extra voorbereiding. En daar wringt volgens mij het (voetbal)schoentje, corporate-groepen binnen deze events worden nog te stiefmoederlijk behandeld, bestaande programma’s worden uitgewrongen en met een vals kwaliteits-sausje overgoten. Er wordt gewoon veel te weinig geïnvesteerd in deze groepen, en hierin is bijna de ganse sportwereld ziek. Ik zie zoals altijd enkel opportuniteiten. Let the games begin!!

Een pluimpje dus voor Lyon, maar geen zo’n grote bos pluimen die je af en toe in Parijs ziet (ook een coole stad trouwens).

Tot volgende maand,
Jan

© Travel Magazine
www.travel-magazine.be


Gerelateerde blogberichten

Correctie. Ik krijg jeuk van korting geven. Lees verder
Toen ik eind vorig jaar tijdens het ICCA-congres in Buenos Aires als spreker ... Lees verder