Want ze hebben wel degelijk de
60.000 voetbaladepten en aanhangsels goed ontvangen. Toffe stad trouwens, Lyon,
de juiste stads-investeringen, toffe sfeer, lekker eten, leuk, zelfs in de
regen. En ik beweer al jaren dat Frankrijk het goed doet, niet alleen in Lyon,
maar ook in Bordeaux is het leuk toeven, Rijsel is een ommetje waard, Metz
schijnt hip te zijn, Marseille was voor mij de laatste aangename verrassing in
de rij.
Maar ter zake.
Ik was er, een supporter met
een ticket voor onze Duivels, in Lyon. En toeschouwer zijn van een massa-event
is niet wat bovenaan mijn bucket-list staat, ik organiseer ze liever zelf. Maar
het was wel boeiend voor één keer een braaf schaapje in de kudde der immer
zingende rode duivels-vruchten te zijn (zonder pruik, zonder verf en zonder
horens voor alle duidelijkheid, een mens moet zijn grenzen kennen, een zwart
hemd was mijn uiterste limiet, eerder een zwart schaapje dus).
De vraag die altijd bij me
opkomt bij dergelijke events is hoe wij als MICE-sector corporate groepen het
best kunnen opvangen. Hoe VIP ben je als individueel als er 1.000
VIP-wachtenden vóór je in de rij en 1.000 VIP-duwers àchter je in de rij staan.
Het is simpel, de grote
meerderheid van de zelf-verklaarde VIP-groepen zal altijd wat ontgoocheld zijn.
Of zoals ze het in Beijing oplosten tijdens de Olympische Spelen in 2008 : ‘Super
VIP-groep n° 2.593, follow me now please!’.
De oplossing is ook simpel; de verwachtingen juist zetten en
binnen de issues van een massa-event oplossingen aanbieden via een doorgedreven
voorbereiding, gevolgd door een nog betere voorbereiding, om te eindigen met
nog extra voorbereiding. En daar wringt volgens mij het (voetbal)schoentje, corporate-groepen
binnen deze events worden nog te stiefmoederlijk behandeld, bestaande programma’s
worden uitgewrongen en met een vals kwaliteits-sausje overgoten. Er wordt gewoon
veel te weinig geïnvesteerd in deze groepen, en hierin is bijna de ganse
sportwereld ziek. Ik zie zoals altijd enkel opportuniteiten. Let the games
begin!!
Een pluimpje dus voor Lyon, maar geen zo’n grote bos pluimen
die je af en toe in Parijs ziet (ook een coole stad trouwens).
Tot volgende maand,
Jan
© Travel Magazine
www.travel-magazine.be