Onlangs deed ik een poging om uit te leggen hoe toen, in de begindagen van Seauton, een aanvraag werd opgevolgd.

Want nu zijn we toch wel wat verwend, we kunnen binnen de seconde een aanvraag doorsturen naar tientallen relevante leveranciers, we kunnen online alle mogelijke info opzoeken en ondertussen zetten we onze planning op orde.

Toen ging het namelijk zo, en voor alle duidelijkheid, toen is echt wel niet zo heel lang geleden, ik ben bebaard, nog altijd niet bejaard. Maar toen dus. Toen kreeg ik meestal een aanvraag per fax binnen, waarop ik vervolgens kort op reageerde met mijn Nokia van toen en vooral een fax terugstuurde (binnen de 14 dagen was de norm), met de melding dat ik hun fax goed ontvangen had (die Nokia , da’s pas nostalgie, die kon ik eindeloos laten vallen, nu mag ik dat niet meer van mijn IT-verantwoordelijke). Maar ter zake, vervolgens diende ik elke aanvraag naar elke afzonderlijke partner (de hotels, de restaurants, de busmaatschappijen, de airlines,…) voor elke afzonderlijke aanvraag apart door te faxen.
Ik probeer te duiden, een aanvraag van een weekendje ski, een groepje van 40 personen, werd naar 60 hotels in de bergen doorgefaxt, 60 aparte faxen met telkens diezelfde vraag naar de beschikbaarheid en liefst ook onmiddellijk reeds de prijs. 1 Tot 4 weken later kwamen de antwoorden dan altijd trouw uit de fax gerold, zachtjes van mijn rolletje thermisch papier, dat hopelijk niet in de zon had gelegen, zodat niets nog kon gelezen worden, en ik opnieuw kon beginnen. En op mijn faxen stonden dan de meest uiteenlopende handgeschreven antwoorden en soms ook extra vragen, alwaar ik dan vlijtig en handgeschreven op antwoordde. Kortverhalen waren het, tussen Jan uit Leuven en Heidi uit Tirol. We vertrouwden elkaar op handschrift, we hielden van elkaar.

En toen ik wat later mails kon sturen omdat ik de computer sporadisch aan de analoge telefoonlijn kon koppelen, kreeg ik steevast de vraag van die hotels, die toevallig ook op het net waren gekoppeld omdat ze hun telefoon ’s avonds eventjes durfden uitpluggen, diezelfde vraag, of ik niet een fax kon sturen…

En dan maak ik mijn punt aan mijn jonge team, heeft trouwens niets met ouderdom te maken, ik ben altijd al wat belerend geweest. Mijn punt is dat ze slechts zijn wat ze zijn, die technologische wonderen. Enkel middeltjes dus, ter ondersteuning van een passioneel georganiseerd event. Want de klanten van toen zijn die fax allang vergeten, ze spreken wel nog altijd van die perfect voorbereide ski-weekends, met passie en emotie. Met echte nostalgie.

En wat hoorde ik vorige week toen een deel van mijn team aan het nadenken was over een geschikt afscheidsgeschenk voor een goede klant… ze dachten er sterk over na om een polaroid te kopen, omdat dat hip was… een polaroid!! Een gedrocht van een machine dat je niet mag laten vallen, geloof me, niet doen, ik kan het weten, en waar je vervolgens jouw analoge fotootjes al zwaaiend moet droog zien te krijgen, en vooral niet te lang in de zon mag laten liggen.

Tot volgende maand. Jan