Ik overdrijf, tuurlijk overdrijf ik. Er zijn nog altijd
bedrijven die incentives organiseren, voor eigen mensen of voor hun klanten.
Wij bijvoorbeeld, mijn eigen bedrijf, Seauton zelve, binnen anderhalve maand,
voor onze eigen mensen. En waarom niet een beetje overdrijven, we gaan dus naar
New York. Kwestie van ongenuanceerd tegen de stroom in te varen.
Maar er is de laatste jaren wel degelijk een enorme kentering
bezig. Het is begonnen met de farma-wereld, die alles wat ook maar naar het
woord ‘plezierreis’ verwees, over de cruiseboord, de sneeuwgrens en de hangmat
gooide. Een goede zaak voor ons, meeting organisatoren dat de farma-industrie
dat heeft gedaan. Het heeft ons behoed
voor erger.
Maar anderen volgden, de automotive industrie zat met
fiscale issues, de fiscale wereld met de perceptie die wat tegen zat,… iedereen
had wel wat zijn redenen.
Volgens mij is er al een tijdje een catharsis bezig binnen
onze sector, de meeste onder ons zijn nu vooral bezig met woorden zoals daar
zijn; return on investment, inhoud, duidelijke doelstellingen, visie,
change,…., palmbomen en kokosnoten met een rietje passen hier wat minder bij.
De markt is nog nooit zo hongerig geweest naar inhoudelijk goed georganiseerde
meetings en congressen. Pure incentives passen niet echt in dit plaatje.
Betekent dit dat de MICE-wereld een imaginaire wereld is, of
zoals Martin Sirk, de topman van ICCA, het poneert dat hij bij het woord MICE
enkel aan muizen kan denken. Dat een kantoor dat én Meetings, én Incentives, én
Congressen én Events (of Exhibitions, niet altijd duidelijk waar die E voor
staat), niet bestaat. Dat er eigenlijk geen echt MICE-kantoor bestaat?
Moeilijke vraag, SEAUTON heeft alvast beslist de link naar incentives
van de site te halen, onze klanten vragen er niet (meer) naar, meer zelfs, het
vormt voor een aantal klanten eerder een belemmering dat we gelinkt worden aan
cocktails, strand en zonnecrème. Onze core business zijn meetings en
congressen, dat is dan ook waar we ondubbelzinnig op inspelen.
Maar we zouden SEAUTON niet zijn indien we niet naar
creatieve oplossingen zouden zoeken. Het SEAUTON-team blijft namelijk vragen
naar die toffe events en incentives. We houden nog altijd van die palmbomen,
sushi , sashimi, sterren-resto’s, het racen over bevroren meren, het spotten
van uitgestorven dieren. Daarom hebben we een nieuwe tak opgericht, een aparte
business unit die enkel incentives en events organiseert, samengebald op een
aparte website.
En we gaan zelfs niet wachten op potentiële klanten, we gaan
zelf leuke events organiseren, voilà, BAM. Eerste SEAUTON-event is onze
winter-party in New York, half maart dit jaar. Later op het jaar volgt nog een
summer-party in België.
Dus eigenlijk zijn we nog altijd een beetje een
MICE-kantoor, sorry Martin.